lördag 18 maj 2013

Piteå Nationella 18/5-13

Idag var det dags för en utställning för Teddy igen, denna gång i Piteå.
Det var två junior hanar då vann Teddy lätt(den andra fick very good) med excellent och CK, sen var det inga unghunds eller öppenklass hanar men två champion hanar(finska champions) men han snodde certet framför nosen på dem och placerade sig som Bästa hane.
Sedan när det var om BIRet så var han rätt trött efter 5 timmar på plats(ställde en av mina lapphundar på morgonen) i gassande sol så han blev Bim och det är vi hel nöjda med.
Domaren var Natasa Blanusa.

Kritiken var:
Fin hane, lite tunn i strukturen. Bra huvudform, bra uttryck, utmärkt pigment. Korrekt överlinje, kunde ha lite mer kropp(vara grövre), korrekt svanssättning, korrekta rörelser. Bra päls och bra temperament.



Tidigare på dagen var det Gimli som fick springa vänster varv. 
Det var en finsk domare som heter Pirjo Aaltonen.
Kritiken: Typiska propotioner och ytter linjer, men behöver mer benstomme. Väldigt fint huvud och uttryck kunde vara mer maskulin. Väldigt fin päls, typisk ansatt svans, fin överlinje och rör sig väldigt bra.

Med den där kritiken låter som att vi fick excellent och ck men nej inget ck idag men å andra sidan så fick 1 av 5 junior hanar ett ck, ingen unghund(våran klass) ingen i öppenklassen men de två champion hanarna. Så jag tyckte hon var rätt snål med hanarna men var desto giv mildare med tikarna och där fanns det många som jag hejade på (bla Gimlis faster och Zekes syster)

Det har varit en grymt trevlig dag men jag ställde mina två hundar sen fokuserade jag på att vara lite social, imorgon kommer jag vara på lapphunds special utan att ställa någon av mina egna men ska så klart fota MASSOR och hejja på och umgås med alla underbara lappismänniskor :)

4 kommentarer:

  1. Grattis! såg när du var inne i ringen med Teddy :)

    SvaraRadera
  2. grattis :) har med ställt för Natasa Blanusa, Toffie fick excellent av henne och placerad andra bästa juniortik och det var Toffies första som junior :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till fina resultat <3

    SvaraRadera
  4. Grattis till resultaten! Hoppas ni alla mår bra :)

    SvaraRadera