torsdag 22 mars 2012

Älskar & Hatar

Vissa stunder är det jätte jobbigt att ha två hundar som är så olika, men jag älskar att de får mig att fundera och tänka om vid all inlärning. Ingenting verkar fungerar på samma sätt på dessa.
Liten ivrig och underlägsen måste man pusha men samtidigt bromsa herr jag gör exakt det du ber mig om men i min takt där går inlärningen mycke fortare men man måste göra det på ett sätt som han förstår annars får man en utskällning.

Ett exempel...
Jag lägger en godis på backen men är beredd att täcka över den med handen ifall någon tänker sno den före jag godkänner det.
Bilbo kan ligga väldigt nära godisen och söker ögonkontakt.
Gimli han försöker ta den en gång sen försöker han inte igen han backar undan och lägger sig och tittar åt ett annat håll eller blåstirrar på den.

Slutsaten är att Bilbo kan släppa blicken för han har tränat på detta sedan han var liten och Gimli är fortfarande liten så är inte så säker på vad jag kräver av han. Gimli är mer underlägsen och vill verkligen inte utmana mig om något ätbart utan han vet att jag är chef.
Bilbo gör bara det jag ber om för han är ute efter lönen(godiset)


Jag hinner bli lite frustrerad över att man ska tänka annorlunda varenda gång men samtidigt så lär jag mig så mycke mer av att dom är olika än om de alltid fungerade likadant.

2 kommentarer:

  1. Samma här. Hos oss är alla fyra helt olika personligheter.

    SvaraRadera
  2. Så är det även här de är väldigt olika i sitt tänkande

    SvaraRadera