torsdag 5 december 2013

Byta leken (gripa, hålla, släppa)

I den där hundiga julkalendern som jag nämnde i mitt förra inlägg så i lucka 2 hittade jag en perfekt övning för mig och mina hundar.
En övning där man tränar valpen/hunden på att gripa, hålla släppa = klockrent för lydnads träningen med andra ord, men även en rolig grej att göra med sin hund för att bygga på relationen.
HÄR finns lucka 2.

Nu måste jag anteckna lite för att själv komma ihåg hur bytaleken fungerar.
1) Man har två leksaker och lägger in ett kommando för att byta leksak, från början när man ser att hunden har tänkt byta själv sen utvecklas det till att man säger kommandot så fort man tror att hunden har tänkt byta(man försöker med andra ord vara före hundens handling)
2) Man smyger ner leksak nr 2 på backen, sen försvårar man mer och mer genom att låta hunden vänta längre med kommandot och även med att leksak nr 2 hamnar längre och längre bort.

Jag tror man har gått för fort fram om hunden börjar göra ärevarv och vilja leka själv, men jag är ju inte så insatt i sånt här så jag vet inte, men tror  ;)
Själv använder jag redan "Ja" kommandot som de hade som exempel, det använder jag som startsignal på agilityn nämligen...


1 kommentar:

  1. Tack för tipset om julkalendern! Boken har jag redan, och nu ska jag kolla in sidan varje dag :-)

    SvaraRadera