söndag 9 mars 2014

inoff rallylydnad 8/3 -14

Igår var jag och Gimli iväg på en inoff rally lydnads tävling här i närheten, just för att det var nära och det blir ett långt uppehåll i tävlandet så var det perfekt med en inoff tävling. 
Jag visste redan innan att just i den lokalen(samma lokal som vi tränar agility) så har Gimli på senaste haft svårt med fokus och tappat nosen i backen. Så vi har tränat hemma och på promenader och känslan var där och när vi värmde upp i lokalen brevid så gick det hyfsat men direkt vi gick in i tävlings lokalen så var det ner med nosen.

Det är vissa ställen i lokalen som är värre än andra(antar där mest folk och hundar rör sig) så vi började med att han var ofokuserad och sen nosade och sen körde vi på fram tills 3 skylten bakifrån då tappade han fokus och nu när man inte får göra omtag längre så kände jag nej då struntar vi i den här skylten. Och sen efter sista skylten och mål så var det ner med nosen och då gick han fot med nosen i backen och sen utanför banan tog det ett bra tag innan han lyfte nosen men jag ville vänta ut han så han lyfte huvudet själv utan att jag tog i han eftersom jag inte får göra det på en rallybana.

Känslan var super dålig, jag var jätte missnöjd eftersom jag vet att han kan prestera så mycket bättre och när resultaten kom upp så var man lite nervös men en delad tredjeplats och 86 poäng landade vi på trots så dålig känsla.

Så vad lärde jag mig av det här? Jo att jag ska prata mer på tävlingar och vi ska backa i träningen till att träna i massa miljöer och belöning ofta och ibland extremt goda saker och ibland bara torrkulor. 

Så nu har vi 1½ månad på oss innan vi har tänkt tävla...
Jo jag lärde mig oxå att fast det inte känns bra eftersom jag ställer krav efter vad jag vet att han kan så kan man få ett godkänt resultat.


Någon med tips?

1 kommentar:

  1. Som jag redan sagt så är det ju inte dåliga poäng! Men känslan betyder ju så mycket.. Tycker du tänker helt rätt med att gå tillbaka i träningen, göra det ganska lätt men många olika miljöer. Nästa vecka kan vi fara på bruks o träna på grusplanen :) När Aiko var som nosigast (du vet när vi tträningstävlade i rally förra året ;p) så började jag fokusera på att han skulle förstå att FOT betyder gå vid min sida och titta på mig.. Iiiinget annat! Har även komandot HÄR som betyder istort sett samma sak, men inte lika petigt :) Jag vet att ni kan!

    SvaraRadera