söndag 13 januari 2013

Gimli - Lydnadskurs del 4 av 5

Jag och Gimli går lydnadskurs och det är jätte roligt. Eftersom det inte finns någon instruktör i min stad som håller i lydnad, ja förutom på brukshundklubben och där är det ju fullt jämt så jag och några kompisar samåker till grannstaden.
Just nu är det 5 lapphundar med sina mattar/mattor och 1 schäfer. Jag har varit lite omotiverad att träna nu när det varit jul och nyår men nu är jag jätte taggad igen och nu har jag påbörjat ett tränings schema för i år och ska skissar mer på det under kvällen idag, det är ändå 4 hundar som ligger på helt olika nivåer som ska tränas och svårast är det med den där lilla Teddy som jag ska träna men som inte bor här.

Idag visade Gimli ÄNTLIGEN ett intresse för apporten, vi har fått ett super bra tips för att alltid få en klockren tandvisning, den ska tränas stenhårt på för den har man även användning för på utställningar.
Vi tränade även på Hoppet/Hindret och det gick bra och jag fick glädje i det, Gimli förknippade för det med agility och blev jätte låg men det gick över jätte jätte fort. Måste kämpa på att få han till att tycka agility är kul igen så det kommer bli MASSA lek på agility banan.

Det var jätte roligt att när vi var två och två på stationer så var vi med Schäfern och han ville heeela tiden komma och vara med mig eftersom han blev jätte ivrig pga min röst när jag berömmer Gimli, jag måste ha rätt ljusröst när jag berömmer han för då blir han ivrigare och piggaren och visar enorm glädje.
Jag måste däremot bli bättre på att leka, det är inte naturligt för mig men börjar bli bättre.

Jag är taggad och vill träna mer NU NU NU men han måste ju få vila och vill inte att det ska bli tråkigt vilket det fort blir för Gimli om vi nöter för mycket på samma moment men det blir nog bra när vi tagit oss längre och inte bara tragglar med grunderna. :)

Så nu är det Agility, Lydnad, Utställning och Rally lydnad som står på tränings schemat så vi lär nog kunna varva och i sommar hoppas jag hitta vad varje hund är intresserad och har fallenhet för :)
//Matten

1 kommentar: