onsdag 20 november 2013

inomhus träning

Nu när vintern är här är det ingen höjdare att vara ute och träna hund i flera timmar, ja om man inte vill att fingrarna ska trilla av. Så vi tränar inomhus och med 4st 4benta varav en tokig valp som tycker att det alltid är hans tur att träna och en 2bent trotsig tjej som promt ska vara med och hjälpa/stjälpa till så får man göra det bästa av situationen.

Bilbo
Nu när jag var hur man tränar och hur saker och ting ska vara så har Bilbo fått börja lära sig den seriösa lydnaden(när han var yngre fick han köra skoj lydnad, för jag visste inte hur och vad man skulle träna men lite rätt var det så har lite grunder)
Har även påbörjat lite rallyträning, han gillar ju trix och han är rätt lat så han gillar ju inte att springa och hoppa men rally kan fungera(i alla fall att träna).

Gimli
Här tränar jag in rally skyltarna, så jag inte står på tävlingsplanen och funderar och Gimli får träna på kedjning och längre och längre mellan godis belöningarna och tycker det fungerar rätt bra.
Jag behöver mer träning på att använda munnen och belöna när vi kör rally.
Pga vintern och snön och isen står agilityn rätt stilla :/ Lydnaden ligger oxå lite på is men däremot har jag börjat träna upp hans nos lite grann så försöker träna han lite på att nosa på lite tedoft.

Zeke
Zeke har äntligen börjat visa mer och mer intresse för att träna, det är väldigt bra med konkurrens ibland... så vi tränar på grunder som sitt, ligg och stå + lite klossträning, fotgående och fotingångar.

Batman
Denna lilla buse som ALLTID vill träna och ALLTID vill stå i centrum, han är helt underbar ;)
Här längtar vi till våren/sommaren då vi kan börja köra agility men tills dess är det grunderna i rallylydnad och vanlig lydnad som gäller så får vi se vart vi kommer och om det eventuellt blir lite sådana tävlingar till sommaren. För jag misstänker att det som vanligt kommer vara nakna hundar under utställningssäsongen och då är det ju skönt att kunna satsa på träningar och tävlingar istället.

2 kommentarer:

  1. Så bra att planera inför den långa inomhussäsongen. Det måste du väl göra förstår jag när du har så många att hjälpa framåt!

    SvaraRadera
  2. Men gud vad charmiga hundar! Vad är det för raser? Ursöta verkligen!

    SvaraRadera