tisdag 14 februari 2012

Gimli och Polka - Playdate 14/2-12

Polka & Gimli - Jag har dig

Gimli & Polka visar tänderna

Sötaste hjärtat Gimli!!

Gimli & fina Polka i bakgrunden

Polka

Här är Polka snäll och håller utkik så ingen ska komma när jag kissade!
Idag kom tant Ida & Polka så då följde jag och matten med dom på promenad. Vi gick på nya vägar och det var ingen trafik så vi har fått springa lösa i flera timmar, tillslut gick vi till Idas föräldrar och där drack vi och jag åt lite ben. Matten säger att jag blev så trött att jag nästan gick baklänges hem men jag har haft jätte kul!
Jag och Polka är likastora och hon älskar att leka! Bättre tjej kan man inte ha!
Trötta nospussar
//Gimli 

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Vad kul att du ställer ut dina hundar. Lycka till på sommarens officiella:)

    När det gäller den höga farten som du beskriver att din hund har, kan jag verkligen känna igen mig. Min hund är likadan, full fart hela tiden. Fart behövs när man kommer upp i klasserna och med tiden lär man sig vart man ska vara placerad för att kunna handla den snabba hunden.
    Men en hjälp för en oerfaren och snabb hund är att man hjälper den att bromsa inför en kurva, eller inför ett balanshinder. Givetvis för att minska radien på svängen respektive få den att klara kontaktfältet. Det kan man göra genom att säga "sakta" eller något annat ord som man kan lära in på promenaden. Till exempel när hunden går i koppel. På det viset kan man visa hunden på banan att det lönar sig att "växla ner" och att det går bättre att klara uppgiften om man inte "kör på turboväxeln" hela tiden. Med tiden gör den det automatiskt och finner det optimala tempot själv.
    Det jag hade problem med min snabba hund var balansen och A-hindret. Tre galoppsprång på balansen och missade kontaktfält då hon sprang för fort ;) Eftersom jag ändå vill utnyttja farten lärde jag in running vilket jag verkligen kan rekomendera om du har en explosiv hund, det har hjälpt mig jätte mycket! Kan tänka mig att din hund som min blir stressad av att lära sig stanna vid kontaktfälten, dom vill ju ändå bara framåt.
    Gungan får man vara väldigt försiktig med eftersom det lätt kan gå illa med för hög fart. Att ha en medhjälpare till hands som kan hålla längst ut medans man har hunden i sele är en bra ide.

    Oj vilket långt svar det blev nu;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du har en lekglad kamrat som du kan busa med i samma storlek. härligt att ni har varit ute så länge också det är ju för härligt just nu.

    SvaraRadera