måndag 27 februari 2012

Köttbullelydnad - Maria Ahola

Nu har jag läst ut boken Köttbullelydnad som jag pratade om i ett tidigare inlägg.
Den började starkt med bra exempel på varför hunden gör så, varför hunden gör si men sen blev enormt många halvtomma sidor där man hade kunnat fylla ut med roligheter för det finns ju så mycke man kan skriva om vardags saker med hund.
Jag tycker denna bok riktar sig mot de som ska skaffa sin första hund, eller har sin första hund alternativt de som bara har hund, inte riktigt till de som är aktiva och vill ha kul med sin hund.
Antingen har jag läst för många hundböcker redan eller så var den bara okey men inte mer.
Vill gärna få kommentarer om vad andra har tyckt om boken så folk kan få höra fler åsikter och även jag :) 

Kapitel 1 I harmoni med hunden
Ett bra tänkvärt kapitel som handlar mycket om hur saker är ur hundens synvinkel.

Kapitel 2 Vardagsproblem och lösningar
Ett kort kapitel där jag inte tycker jag fick läsa någonting man inte redan läst eller hört, kändes mer som att de betonade de vanligaste problemen ingenting man kan göra åt det, eller rättare sagt ingeting man kan träna på för att träna rätt så man slipper det som man anser hunden gör "fel".

Kapitel 3 Praktisk lydnadträning
Ett roligt kapitel som inte fokuserar på vardagslydnaden utan mot hållet tävlings lydnad.

Kapitel 4 Aktivering för hela familjen
Delen om olika spår var intressant att läsa men alla trick,lekar övningar ju inget nytt och tog massa plats där man hade kunnat fylla i mer aktiverings saker i stället för halvfulla sidor.

Kapitel 5 Avslappninsträning
Ett viktigt kapitel som oftast glöms bort i böcker, borde nästan vara i början för vila är så pass viktigt.

2 kommentarer:

  1. bra att det var ett avslappningkapitel i boken. Håller med dig att det skrivs för lite om hur viktigt det är i olika böcker

    SvaraRadera
  2. Tack för recensionen! Känns inte som en bok men behöver rusa ut och köpa med andra ord.

    SvaraRadera