söndag 15 juli 2012

Hui Suottas utställning 15/7-12

Bäst att hålla tungan rätt i munnen och benen i kors för jag ser en köttbulle...

värmer upp

Står fint i ringen

Älsklingen!! <3
Idag fick Bilbo följa och ställas ut för första gången på ett år. Jag är så STOLT över hur han uppförde sig i och utanför ringen, inget skall i ringen några utanför men han var ovanligt lugn och obrydd om alla hundar, lite uppspelt pga att jag var nervös i början + att han så klart märkte att något var på gång. När hanlåg i buren så tyckte han lite synd om sig själv och var lite gnällig stundvis men han har blivit så mycket bättre/lugnare så nu fick jag facit på att vi tränar på rätt sätt :)

Det var en rasspecial med en finsk domare Tuula Pratt.
Kritiken:
En större med bra propotioner. Behöver ännu utvecklas i skallpartiet. Vacker hals och resning.
Tillräckligt vinklad fram men borde vara kraftigare vinklad bak. Mycket bra benstomme.
Behöver ännu utvecklas i kroppen i förhållande till sin storlek. Välansatt svans.
Tillräcklig benlängd, behöver kraftigare påskjut.. Bra päls.
- Very good (Han behövde utvecklas mer i kropp och huvud) 

Eftersom Bilbos bror Bore var där så läste jag att även han borde vara mer vinklad bak och ha kraftigare påskjut i steget, det är intressant att jämföra för dessa två pojkar är väldigt olika på alla sätt även om de är kullbröder :)
Jag är jätte nöjd och oavsett vad domaren hade sagt så hade jag varit jätte nöjd för att han sköter sig och inte skäller som en skrik-apa = visar att vi tar oss framåt i träningen är viktigare än alla pokaler och rosetter ;)

//En väldigt stolt matte

5 kommentarer:

  1. Sv; Det blir nog en del snokande tillbaka också, haha! :) Nej, jag har inte ställt ut honom, han är lite felbyggd/trång i fronten. Men tanken finns väl där, vi får se... Vi gör det mesta på skoj bara, men på senare tid när han blivit äldre verkar han själv tycka att agility är kul (till skillnad från tidigare), så jag har lekt med tanken att ta en kurs. Men vi har inga riktiga ambitioner för något än så länge i alla fall! :) Ja, mer än att ha kul.

    Stilig kille! :)

    SvaraRadera
  2. Bra kritik ni fick, grattis! Det är kul att ställa ut, jag har tagit paus i utställandet för att Asta ska få en chans att lugna ner sig lite men nästa år ska jag börja igen.

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett fint resultat!

    SvaraRadera
  4. Duktiga ni är! Han står ju jättefint i ringen! :)

    SvaraRadera