måndag 18 januari 2016

[Gimli & Batman] agilityträning klass 3 bana

Igår hade vi som vanligt söndagsträning på Hällan (ett ridhus) byggde upp en klass 3 agility bana som domare Anna Lundström har tänkt ha på en tävling i södra sverige om några veckor.

Batman fick köra på Large höjd, 55cm körde vi och det gick riktigt riktigt bra, han är väldigt lyhörd så nu fick vi många tips på hur man kan göra i vissa situationer för att få tightare svängar både av mig och hunden och vi tränade även en del på dubbla blindbyten.
Kontaktfälten gick oxå jätte bra, han hoppade ett, en gång men vi avslutade med att träna lite runnings som gick riktigt bra. 

Däremot behöver vi träna en hel del på försvårade slalomingångar.  
Anna är jätte duktig på att drilla oss, hon ger en super bra värdefulla tips och jag lär mig verkligen MASSOR av handling (jag behöver träna mer än mina hundar..)  Så nu är jag super taggad för att få tävla och träna mer svåra banor för det är så roligt!!
Däcket fungerar riktigt bra just nu och det känns skönt när det tjorvade så  mycket i höstas.

I år ska jag blir bättre på att träna banor, kombinationer och försvårningar, jag tänker inte bli bekväm och göra sånt som känns lätt och bra utan hela tiden utmana mig själv och mina hundar. 


Körde även med Gimli men vill inte pressa han att köra 55cm och när det bara var en s hund och en m så körde de på s höjd, typ 30? vilket är jätte lågt men nu när Gimli är på väg tillbaka vill jag göra det enkelt och roligt så han får känna att han lyckas. Dessutom när man tränar in nya grejer eller sånt vi inte har gjort så mycket så känns det bra att köra med lägre höjd så det inte blir allt för svårt.
Eftersom jag nu visste hur jag skulle handla den här banan och vet att med Gimli måste jag springa på så han springer på och inte blir bekväm och lufsar så gick det hur bra som helst. 

Gimli har jag varit så bekväm med när jag har tränat, vi var så redo för klass 1 när vi började tävla (var mest min handling och osäkerhet som bromsade) men sen gick vi upp till hopp 2an utan att riktigt vara redo men jag behövde den pushen för att utveckla mig själv. 
Så igår var första gången vi kört en klass 3 bana men han är så säker på kontaktfälten så jag kunde fokusera på annat, vet när jag får andningspaus och jag måste verkligen få han att springa fortare i tunnlarna för där känner jag att han tappar massa tid/fart. 

Taggad? Ohja!! 
En månad kvar till tävling, inte många träningar men oj vad vi ska ha roligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar