måndag 25 januari 2016

Rallytävlingar har inte alltid den lättaste miljön

Rallytävlingar stod på schemat för helgen, lördag var jag och tittade när mina vänner körde Nybörjarklass och Avanceradklass, tog med mig barnen varsin sväng så de oxå fick "miljöträna".

Sen blev det söndag och tävlingsdax, jag mådde jätte dåligt och det var inte pga nerverna utan jag hade ätit någonting som min mage inte kunde hantera så jag låg och mådde dåligt, Batman har varit som värsta pubertetstonårspojken så han har haft det jobbigt på senaste.

Senaste tiden när vi har tränat har det ibland gått jätte bra och ibland katastrof för att han sett spöken, även en hand med godis kan vara ett läskigt spöke mitt i allt... Men se nu fanns det nästan inga spöken däremot massor av löptikar, det var blod på väggar och golv och man hade lagt ut mattor på tävlingsbanan där det hade gått ca 10 löptikar och droppat....
Så första rundan fick jag inte ens upp nosen från backen på Batman och diskade oss och kände mig sjukt maktlös. Andra rundan hade han nosat av sig lite, jag hade burit omkring han så han inte kunde nosa och kämpade efter att han skulle fokusera och sen gick vi in och körde.
Han var jätte disträ MEN vi lyckades utföra några moment och jag gör så klart felövning men känslan var bättre även om det fortfarande var frustrerande att få jobba så mycket med han när jag är van att han har fokus. Vi fick stora applåder efter rundan och alla tyckte jag hade jobbat på bra för att få det att vända, och de där 65poängen kändes nästan som en vinst.
Nu ska Batman få en paus från rallyn, och vi gasar på i agilityn och lägger våran fokus där!

Gimli fick vara honnörs hund i mästarklassen vi ska ju börja i Avanceradklass så lite svårt och själva honnören gick inte alls när start nummer 1 och 2 var löptikar och som han inte kunde släppa blicken från. Men när vi fick gå in och köra banan så fixade han banan riktigt riktigt bra! Han kunde så klart inte vissa moment som sändande till kon osv men han klarade avancerat momenten och även vissa moment vi inte hade tränat på. Jag är så SJUKT nöjd för många mästarklasshundar hade jätte jobbigt på banan så Gimli som bara har kört fortsättning och dessutom inte tävlat på över ett år fixade det hur bra som helst :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar