tisdag 8 november 2011

Gimlis träning

Valp träning är ju väldigt små skälligt och studsigt har jag upptäckt, mina andra hundar är nog inte tränade så mycket så här tidigt men han är så rolig att jobba med, han bjuder till och anstränger sig och hela tiden kommer ett mer mer mer mer från hela han. Bilbo får träna väldigt mycke på ligg-stanna och passivitet under tiden vid träning.

Gimlis STÅ är inte så bra och när vi ingen utställning har inbokad så har lagt det lite på is och fokuserar på LIGG som han tycker är buskul. Han kastar sig ner och slår som med frambenen och ibland kommer ett litet skall oxå.
Har även provat sånna här övningar man får lära sig på valpkurser, kasta iväg en godis och bromsa hunden och säga Nej, då lägger sig Gimli brevid mig och är inte intresserad av det jag kastade iväg. Lägger jag en godis framför han och lägger handen över och säger Nej så går han och sätter sig bakom mig och ser små rädd ut.  Han är bara van vid mys och kel så han tycker nog att jag är lite läskig, men det är bra att se hur han reagerar i olika situationer.
Nu är det annars koppelträning, passivitetsträning, miljöträning, trappträning som står på schemat, förutom ligg, fot och annat kul som man kan göra inne.

Någon med bra tips på Valpträning? Moment, lekar, övningar osv. Även valp agility tips vill vi gärna ha :)
//Matte & Gimli + Bilbo i ett hörn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar