måndag 23 november 2015

[Batman] agility hoppklass3 bana

Idag var första vinteragility träningen, inomhus i ridhus. Vi var inte jätte många, eller så uppfattas vi bara som väldigt få för att vi har så mycket utrymme ;)
Batman började träningen med att springa under däcket, så tillbaka till ruta ett men det gick fort för han att inse hur det var man gjorde, knäppa hund! 
Bommen tränade vi kontaktfälten på 2av2på körde vi och ibland hela, han hinner inte riktigt stanna men han bromsar i alla fall i slutet så med mycket nötande så hoppas jag det ska börja sitta, annars kommer vi få tävla mycket hoppklass innan vi är redo för agilityklass. Men det är ju fortfarande nästan 3 månader till nästa tävling så det borde vi fixa?
Platten var inga problem som vanligt...


Sen hade vi domaren Anna Lundström där för drillning av oss förare, det är helt klockrent när någon som är så duktig som Anna och dessutom domare så hon ritar riktigt bra banor kommer och säger åt en att man gör saker tokigt och visar en hur man kan göra det lättare för både en själv och sin hund.
Så vi körde en av hennes hoppklass3 banor från Vinterhoppet, en riktigt utmaning men väldigt utvecklande för många!
Hinder 1-8 Jag provade att ställa mig längre och längre bort i slalomet och det gick jätte jätte bra, han fixar även starten hur bra som helst. Men där kring hinder 6-7 var det rätt så klurigt och ingenting vi någonsin har provat på tidigare, men med lite tips från Anna så fixade vi det och vi lyckades även få han mindre yvig...jag tror att även jag blev mindre yvig för först var jag tydligen rätt flaxig ;)  
Men liknande grejer vill jag träna mycket på vinter och det borde inte vara några problem om vi bygger stationer tänker jag.
Hinder 8-19 Här var nästan träningstiden slut när det var dags för large ekipagen att köra men världens bästa Batman fixade den delen av banan felfritt, (hinder höjden låg på 55cm) och jag blev så stolt enormt glad och pirrig av att den rätta känslan fanns där. Visst det blev lite yvigt ibland när jag var för sen med kommandon men jag försökte i alla fall springa på hyfsat och jag har börjat förstå hur jag ska och kan hjälpa Batman.

Batman kan egentligen köra klass 3 banor, det handlar bara om att jag måste bli en bättre handler för att visa han rätt så han kan göra rätt.  Vi avslutade träningen på bästa sätt och är sjukt taggade för mer träning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar