söndag 1 november 2015

[inoff utställning] Kalix för Batman och Exit

Exit 6 månader
En hanvalp där kroppen har hunnit längre i utvecklingen än huvudet. Huvud med bra siluett men behöver mer utfyllnad. Bra hals, välkroppad för sin ålder.
Lagom vinklar fram ngt knappt bak. Svansen kunde vara ngt högre ansatt.
Rör sig väl från sidan ngt trångt fram och bak. Önskar kraftigare benstomme.

                       HP & Bir 

Jag förstår verkligen att han rörde sig trångt för han visade verkligen inte upp sig, han hade svårt att springa på en matta som det finns godis i överallt! Huvudet och benstommen tror jag kommer bara han får lite mer tid på sig, han är ändå bara 6månader, och svansen ligger på ryggen även när han står så att den är lite lågt ansatt gör inte så mycket egentligen.
Exit blev ändå framplockad bland de 6 bästa (av 26) trots att han x antal timmar senare i finalen varken ville stå eller springa :P 

Batman 2 år
En hane med goda propotioner med höjd och längd. Önskar ngt mer hanhundsprägel i huvud.
Tillräcklig halslängd, framskjuten skuldra, ganska rak överarm. Mkt bra rygglinje tillräcklig kroppsvolym ngt knappt vinklad bak.
Rör sig parallelt fram och trångt bak, borde ta längre steg. utmärkt päls.

Batmans första utställning, att visa tänderna och bli igenom känd var inga som helst problem, sen tyckte jag det var trångt för att lyckas visa upp något steg och han var faktiskt ovanligt nosig för att vara Batman.


När det blir dags för en riktig utställning så måste jag ha tränat på att ställa upp mina hundar och även att springa mer med dem. Då tror jag att jag kommer få fram deras vinklar och steg på ett hel annat sätt än vad som visades idag. Men vi tog det här som en träning  (dock för en rasdomare, Tuula Pratt)
fick riktig bedömning på pojkarna och vet vad vi ska träna på inför nästa utställning.
Båda har skött sig super bra, det var ändå en väldigt jobbig miljö med 113 hundar i liten lokal så jag är super nöjd över hur de har varit i och utanför burarna, och det är ändå det viktigaste för mig!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar