torsdag 12 november 2015

[Gimli] nu börjar vi med rallylydnad igen

Igår var vi och tränade Rallylydnad, jag är så stolt över hur peppad Gimli är.
Vi tränade mycket på högerhandlingen, vi gick igenom de nya avancerade skyltarna på både höger och vänster sida, små kikade på mästarklasskyltarna och planen är att nu gå igenom alla skyltar på höger och vänster sida så vi kan dem.
Gimli tog mycket initiativ till att gå på min högra sida och höll rätt position vilket är jätte bra, nu är det bara de där svängarna som ska tränas in för jag vill ha samma följsamhet och hans super bra bakdelskontroll som vi har i vänster handlingen.

Nästa gång ska vi fortsätta gå igenom nybörjar och fortsättnings skyltarna, vissa kommer nog gå jätte bra vissa mindre bra men vi ska träna så vi kan det här till och med i sömnen för jag vill känna att när vi kommer ut och börjar tävla så kan vi det här.  Även bli bättre på att skriva upp vad vi måste fokusera extra på och försöka börja med mästarklasskyltarna.

Jag kikade igenom regelrevideringen igår, jag tycker det kommer bli jätte bra om det blir högre poäng för att få godkänt resultat.
Nybörjarklass 70poäng
Fortsättning    75 poäng
Avancerad      80 poäng
Mästarklass    85 poäng
..och om det blir med championat så måste man ha minst 95 poäng i mästarklassen för att få cert.

Tänk vad kul att plocka cert efter att ha presterat så bra!! :) Och den dagen man tar championat så kommer det vara en stor merit!! Självklart hoppas jag att nå dit någon gång med någon hund, men rallyn ser jag som en sport för alla hundar i alla åldrar = ingen stress.
Vi behöver inte stressa oss igenom utan jag vill känna att vi kan det vi gör innan vi flyttar upp, så man inte sitter i mästarklass och tappar massor med poäng på små saker som man slarvat med tidigare.
Har ni kollat igenom det? Vad tycker ni är bra och dåligt med de olika förslagen?
Jag har även hört att det har diskuteras om att ta bort Honnören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar