onsdag 27 april 2011

2xA+U hundträning #3

Idag blev jag och Bilbo guidade till dom stora skogarna på andra sidan stan, det var ett perfekt ställe för hundträning, fast ändå lyckades det gå förbi en person med två hundar två gånger dessutom.

Bilbo har passivitetstränat, "stannat", antiskalltränat & burtränat. Går jätte bra att stanna fast det är hundar i närheten, han trivs i buren så då skäller han inte lika mycke. Fast vissa stunder skäller han som besatt och är totalt ofokuserad, så måste träna MER lydnad kanske?

Jag känner det lite som att vi har kört fast lite, jag tränar och tränar en vi tar oss som ingenstans just nu. Han kan ligga och vara tyst några minuter sen börjar han tok skälla som besatt och är okontaktbar...
Någon mer lite tips och idéer?
Han skäller åt hundar, men lika mycke åt personer som pratar högt, pratar med mig eller går konstigt...

Förut var det så att om han såg en katt/hund i början på en promenad så var han stressad tills vi gick in igen(spelade ingen roll hur lång promenad han lugnade sig aldrig oavsett vad jag gjorde) Nu lugnar han ner sig rätt fort och oftast är det så fort hunden är passerad så bryr han sig inte(han är inte så brydd om hundrumpor med andra ord)
Jag försöker nu att klicka när han lyssnar på mitt NEJ när han skäller och klickar när han tittar på andra hundar(skvallra) men ibland hinner han börja skälla igen innan man ens hunnit klicka klart så ibland blir det fel och kanske därför som vi har kört fast?
Eller kanske behöver vi mängdträna oftare men rätt korta stunder?

Pojkarna är duktiga på att stressa upp varandra så jag tränar dom alltid en och en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar