fredag 8 april 2011

Träning

Idag har vi varit iväg och tränat med Ullis och hennes border collie Blue och hennes blandras Leia, även Anna och hennes alaskan malamute Casper.
Just nu tränar vi mycket på håll, sitta och titta på varandra, vi har ingen som helst plan på att låta våra hundar umgås den närmsta tiden så vi känner ingen stress, just nu försöker vi lära våra hundar att vi så småningom ska kunna sitta ner och ignorera hundar till folk som vi människor pratar med, även promenader utan att de ska bry sig är tanken.

Det är en låååång bit kvar men varje träning är ett stort steg i rätt riktning, jag som var lite nervös för hur det skulle gå med Bilbo är stolt och nöjd, klart det kan ju alltid gå bättre men vi tar baby steg i rätt riktning. Vi koppeltränar varje dag och där har vi gjort framsteg, dock har jag ju nyss upptäckt att han skäller åt folk som pratar, och att han blir stressad om vi går med folk som inte har hund så där har vi gått några steg bakåt :/

Freddie han vill ju dra i kopplet för att ta sig fram och hälsa på folk och hundar, det gör han inte lös så han tränar mycket sitt/stå/gå lös utan att gå fram till allt och alla. Det gick jätte bra, han provade någon gång att smyga närmare men så fort jag bad han komma så gjorde han det.

Jag är stolt över pojkarna och taggad för mer träning, jag turas om att träna med lite olika personer och lite olika hundar så de aldrig ska veta vad som komma skall.

//Matten (för dom trötta pojkarna sover)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar