torsdag 28 juni 2012

Bilbos antiskall träning

Här bakas det och köps in massa godisar för att hitta vad som är bästa sättet för knäckiöronen-Bilbo att lyckas höra klickern nu när vi skvaller/tittar-tränar... Korv är just nu favoriten så därför görs det korvchips på löpande band.

Igår var vi och hård tränade, planerat med hundstörning. Det gick över förväntan och bäst av allt var nog att han kunde vara tyst med okända hundar runt omkring sig på avstånd så klart men han stirrade inte dit för att skälla utan sysslade med annat. När 4 hundar kom raktmot oss tog han själv initiativet till att gå undan och nosa i gräset istället(Vilket visar att han säger Jag vill inget ont låt mig bara vara) så med andra ord beter han sig som att han tycker andra hundar är läskiga och skäller av den anledningen, men han älskar andra hundar och har aldrig varit med om någon "hundolycka".

Han var inte så skällig som förr och lyssnar bättre, han har bättre kontakt och kunde göra saker på kommando trots störning. Nu gäller det att gå vidare, träna mer/oftare och att han ska sluta skälla på mig när han tycker att det vi gör är skittråkigt.
Fick även ett toppen tips av Gimlis uppfödare som verkligen stöttar och hjälper mig med Bilbo genom tips och råd och övningar.Det är att använda "gå undan" (att vi går bort från andra hundar/hunden) som belöning när B är tyst, även att när man tränar med kompisar så kan de gå undan med sin hund. (Kan inte direkt skrika åt folk utan för ica "Gå iväg med din hund min är tyst nu" :) 

Sen så märker jag hur mycke lugnare och minde brydd jag är kring folk jag känner än runt folk som ska ha en åsikt om hur min hund låter... måste jobba på det med mig själv + fortsätta nöta kontakt + fotsittandet med störning för då får han en uppgift när han sitter fot.

//Matten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar